A jövedelem és jogosultság megszerzésének időpontja
Az ingatlan átruházásából, a vagyoni értékű jog visszterhes alapításából, átruházásából (illetőleg végleges átengedéséből), megszüntetéséből, ilyen jog átruházásából származó jövedelmet azon a napon kell megszerzettnek tekinteni, amikor az erről szóló érvényes szerződést (okiratot, bírósági, hatósági határozatot) az ingatlanügyi hatósághoz (a földhivatalhoz) benyújtották. Az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzésre nem kötelezett vagyoni értékű jog átruházása esetén a jövedelemszerzés időpontja a szerződés kelte.
Az ingatlan, továbbá az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzésre kötelezett vagyoni értékű jog megszerzése időpontjának pedig - általános szabály szerint - azt a napot kell tekinteni, amikor az erről szóló érvényes szerződést (okiratot, bírósági, hatósági határozatot) az ingatlanügyi hatósághoz (földhivatalhoz) - illetve 1986. július 1. napját megelőzően az illetékhivatalhoz - benyújtották. Ha a vagyoni értékű jog az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzésre nem kötelezett, szerzési időpontnak az erről szóló szerződés szerinti időpontot, míg öröklés esetén az örökség megnyíltának napját kell tekinteni. Ha jogi személy 1989. január 1-je előtt magánszemély részére értékesített ingatlant, úgy az ingatlan megszerzésének időpontja a szerződéskötés napja.
Az előzőektől eltérően a földrendezés vagy kisajátítás során kapott csereingatlan szerzési időpontjának az eredeti ingatlan szerzési időpontja tekintendő.
2008. január 1-jétől a szerzés időpontját illetően az általánostól eltérő szabály érvényesül akkor, ha a telken
2007. december 31. után ún. épített-ingatlant (épületet, épületrészt, építményt, építményrészt) létesítenek (ideértve a megszerzéskor, illetve az említett időpont előtt meglévő épített-ingatlan helyetti építést vagy az újjáépítést is), valamint
a megszerzéskor, illetve az említett időpont előtt meglévő épített-ingatlan helyiségeinek hasznos alapterületét hat négyzetmétert meghaladóan növelik (bővítés).
Ilyenkor az épített-ingatlan, illetve a bővítés megszerzésének időpontja - választástól függően -
vagy az utolsó használatbavételi (fennmaradási) engedélyről szóló határozat jogerőre emelkedésének időpontjával azonos,
vagy a telek, valamint az ingatlan tulajdonjogának megszerzésekor, illetve a 2007. december 31. előtt meglévő épített-ingatlan bevétel-részére az általános szabály szerinti szerzési időponttal, míg az épített-ingatlan, illetve a bővítés bevételrészére az utolsó használatbavételi (fennmaradási) engedély jogerőre emelkedésnek napjával azonos.
Annak azonban, aki az utóbbi (megosztott) szerzési időpont-megállapítást választja, a - megszerzésre fordított összeggel és/vagy az értéknövelő beruházásokkal csökkentett - bevételét a ráépítésre, újjáépítésre, illetve alapterület-növelésre fordított összeggel arányosan meg kell osztania.
Ha az épített-ingatlan vagy bővítés használatbavételi (fennmaradási) engedéllyel nem rendelkezik, szerzési időpontnak az az év tekintendő, amelyben a tényleges használatbavétel bizonyíthatóan megtörtént, ha pedig ez nem állapítható meg, az elidegenítés évét.
Átmeneti szabály, hogy aki 2008-ban, 2009-ben vagy 2010-ben a 2008. január 1-jét megelőzően megszerzett olyan ingatlanát ruházza át, amelyen az említett három évre eső szerzési időponttal épített-ingatlant létesített, illetőleg alapterület-bővítést hajtott végre, választása szerint ezek megszerzésének időpontját is a - gyakorlatilag a fönt általános szabályként ismertetettel azonos - 2007. december 31-én hatályos rendelkezések alapján állapíthatja meg.
Bevétel ingatlan, vagyoni értékű jog átruházása esetén
Ingatlan, vagyoni értékű jog átruházásából származó bevétel minden olyan bevétel, amelyet a magánszemély az átruházásra tekintettel megszerez. Ilyennek minősül különösen:
Az ingatlan, a vagyoni értékű jog átruházásából származó bevételből le kell vonni az átruházó magánszemélyt terhelő következő igazolt költségeket, kivéve azokat, amelyeket valamely tevékenységéből származó bevételével szemben költségként elszámolt, így:
Lényeges, hogy nem számít bevételnek az 1982. január 1-je előtt szerzett vagyoni értékű jog átruházásából származó vagyoni ellenérték.
Mi a "megszerzésre fordított összeg"?
A megszerzésre fordított összeg az átruházásról szóló szerződés (okirat, bírósági, hatósági határozat) szerinti érték, a cserébe kapott ingatlan, illetve vagyoni értékű jog esetében pedig a csereszerződésben rögzített érték, illetőleg ezek hiányában az az érték, amelyet az illeték megállapításához figyelembe vettek.
Öröklés esetén, vagy ha az átruházott ingatlant, illetve vagyoni értékű jogot a magánszemély ajándékba kapta, úgy a megszerzésre fordított összeg az, amelyet az illeték megállapításához figyelembe vettek. Amennyiben a helyi önkormányzat tulajdonában lévő lakást a magánszemély megvásárolja, akkor megszerzésre fordított érték (összeg) alatt a szerződésben szereplő tényleges vételárat kell érteni.
A ráépítés, újjáépítés, alapterület-növelés megszerzésére fordított összeg a törvényben meghatározott időpontig az építő (építtető) magánszemély nevére kiállított számlában lévő érték.
Előfordulhat, hogy a megszerzésre fordított összeg az előzőekben részletezett előírások szerint nem állapítható meg. Ilyenkor a bevételt annak 75 százalékával kell csökkenteni.
Ha az átruházás a megszerzés évében vagy az azt követő öt évben történik, az ingatlan átruházásából származó jövedelem az szja törvény (1995. évi CXVII. tv.) korábban ismertetett rendelkezései szerint kiszámított összeg, amelyet a most ismertetett előírás vonatkozásában ún. számított összegnek kell tekinteni.
A jövedelem megállapítása az öt éven túli átruházás esetén
A fentiek szerinti időtartam elteltét követően pedig a jövedelmet úgy kell megállapítani, hogy a számított összeget csökkenteni kell, ha az átruházás - a megszerzés évét követő évet első évnek tekintve -,
A lakóház, lakás, valamint a lakásra vonatkozó vagyoni értékű jog
2008. január 1-jétől a lakóház, illetve lakás (vagy az ingatlan-nyilvántartásban ekként feltüntetésre váró építmény) és a hozzátartozó földrészlet valamint a lakásra vonatkozó vagyoni értékű jog átruházása esetén a jövedelem a számított összeg
100 százaléka a megszerzés évében és az azt követő évben,
90 százaléka a megszerzés évét követő második évben,
60 százaléka a megszerzés évét követő harmadik évben,
30 százaléka a megszerzés évét követő negyedik évben,
0 százaléka a megszerzés évét követő ötödik és további évben.
Vagyis ebben a körben már nem a 15., hanem az 5. évben adómentes az átruházás.
A jogosultság megszerzésének időpontjánál ismertetett három éves átmeneti szabály alkalmazása itt is választható.
Az Szja tv. 2008. január 1-je előtt hatályos rendelkezései szerint lakásszerzési kedvezménnyel szerzett lakás átruházása esetén a számított összegbe be kell számítani a lakásszerzési kedvezmény alapjaként érvényesített összeget, ha az ilyen lakás átruházása a lakásszerzési kedvezmény érvényesítésének évében vagy azt követő negyedik naptári év utolsó napját megelőzően történt.
Az ingatlan és vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem után az adó mértéke 2004-ben 20 százalék, 2005. január 1-jétől 25 százalék. Az adót a magánszemélynek adóbevallásában kell megállapítania és az adóbevallás benyújtására előírt határidőig kell megfizetnie.
2008-tól a lakásszerzési kedvezmény megszűnt, viszont a 2008. január 1. előtt megszerzett átruházásból származó jövedelemre még alkalmazhatók a 2007. december 31-én hatályos szabályok.
Így a befizetendő adót csökkenti és a befizetett adóból visszajár az ingatlan, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem azon összege utáni adó, amely összeget az adózó önmaga vagy közeli hozzátartozója, volt házastársa részére a jövedelem megszerzésének időpontját megelőző 12 hónapon vagy az azt követő 60 hónapon belül lakáscélú felhasználásra fordított (tehát a 2007. december 31-én megszerzett jövedelem esetében legfeljebb a 2012. december 31-ig történő lakáscélú felhasználás vehető figyelembe).
A lakásszerzési kedvezményre vonatkozó rendelkezések alkalmazásában lakáscélú felhasználásnak minősül
A kedvezmény érvényesítése, a felhasználás igazolása
A magánszemély a lakásszerzési kedvezményt az igazolt lakáscélú felhasználás adóhatóságnak történő bejelentésével egyidejűleg adóvisszaigényléssel, vagy ha a lakáscélú felhasználás az adó megfizetése előtt történt, akkor az adóbevallásában érvényesíti.
A lakáscélú felhasználás a következő okiratokkal igazolható:
Ha a magánszemély (és/vagy más magánszemély) 2005-től a lakásszerzési kedvezmény érvényesítésére megjelölt cél megvalósítására egyéb - az Szja-törvényben felsorolt - forrást is bevon, a lakásszerzési kedvezmény csak olyan mértékig érvényesíthető, amilyen mértékig a kedvezmény alapjául szolgáló összeg és az egyéb források együttes összege a lakáscélú felhasználásra előírt okiratok által igazolt összegek együttes értékét nem haladja meg. A lakásszerzési kedvezmény igénybevételének korlátját jelentik az alábbi források:
Kedvezményezett lakás, jogosultság öt éven belüli átruházása
Ha a magánszemély vagy közeli hozzátartozója, volt házastársa a lakásszerzési kedvezmény alapjául szolgáló lakást, jogot a megszerzéséről szóló szerződés megkötésének - építés, építtetés, bővítés esetében a használatbavételi engedély jogerőre emelkedésének - évében vagy az azt követő öt évben átruházza, akkor az átruházás adóévében ingatlan, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelemként veszi figyelembe a magánszemély által a lakásszerzési kedvezmény alapjaként érvényesített összeget. Ez a rendelkezés irányadó akkor is, ha a kedvezmény alapjául szolgáló jog bármely más ok (kivéve a magánszemélyen, közeli hozzátartozóján, volt házastársán kívülálló okot) miatt az említett időtartamon belül megszűnik.
Az adó elengedése méltányosságból
A lakáscélú kedvezmény megszűnése azonban nem jelenti azt, hogy a lakáscélú felhasználás minden esetben figyelmen kívül marad az adózás során. Lehetőség van ugyanis arra, hogy - ha a korábbi rendelkezésekkel ellentétben nem is kötelező előírásként - a magánszemély mentesüljön az adó (vagy egy részének) megfizetése alól. Kérelemre ugyanis az APEH az adót méltányosságból mérsékelheti, vagy elengedheti. Erre lehetőség van az adó fizetésére kötelezett magánszemély jövedelmi, vagyoni és szociális körülményeire, valamint az ingatlan vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem felhasználási körülményeire figyelemmel (különös tekintettel, ha a felhasználás saját maga, közeli hozzátartozója, a vele egy háztartásban élő élettársa, volt házastársa lakhatását biztosító célra történik).
Mentesülés a jövedelem felhasználására figyelemmel
Mint a - 2008. január 1. előtt megszerzett jövedelmek esetében legkésőbb 2012. december 31-éig érvényesíthető - lakásszerzési kedvezmény ismertetésénél is olvasható, kedvezményezett az idősek otthonában vagy a fogyatékos személyek lakóotthonában biztosított férőhely visszavásárlási és továbbértékesítési jog nélküli megszerzése (ideértve a térítési díj előre történő megfizetését is).
Ez a kedvezmény a 2008-tól megszerzett jövedelmek esetében sem szűnik meg. Ha ugyanis a jövedelem bevallására nyitva álló határidőt (pl. 2009. május 20.) megelőzően az ingatlan, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelmet (vagy annak egy részét) a magánszemély saját maga, közeli hozzátartozója, élettársa részére idősek otthonában, fogyatékos személyek lakóotthonában vagy más hasonló (pl. ápolási) intézményben (bármely EGT-államban) biztosított férőhely - visszavásárlási és továbbértékesítési jog nélküli - megszerzésére használja fel (ideértve azt az esetet is, ha a férőhely biztosítása egyösszegű térítési díj előre történő megfizetésével történik), és ezt a tényt adóbevallásában feltünteti, az adót (vagy annak a felhasznált jövedelemmel arányos részét) nem kell megfizetnie.
Ha az adót már megfizették, és a jövedelmet azt követően (legfeljebb azonban az átruházást követő második évben) fordítják az előbb említett célra, az adó mértékéig az ingatlan átruházását követő első és második adóévről szóló adóbevallásában a magánszemély adókiegyenlítésre jogosult, amelyet a felhasználás évéről szóló adóbevallásában megfizetett adóként érvényesíthet.
Az adókiegyenlítés legfeljebb az adó megfizetése után az adóévben felhasznált jövedelemrésznek a 25%-a lehet.
Ha az adókiegyenlítést az átruházást követő első és második adóévben is érvényesítik, utóbbiban nem lehet több, mint a befizetett adó és az első adóévben érvényesített kiegyenlítés különbözete.
A felhasználás igazolása
A felhasználás igazolására a férőhely megszerzése alapjául szolgáló okirat, az összeg felhasználását igazoló okirat, a rokonsági fokot bizonyító közokirat, valamint az élettársi kapcsolatra vonatkozó teljes bizonyító erejű magánokirat szolgál, amelyre az adózás rendjéről szóló törvénynek az elévülésre, illetőleg a bizonylatmegőrzésre vonatkozó szabályait alkalmazni kell.
Ingatlan üzletszerű átruházására vonatkozó szabályok
2004. január 1-jétől visszamenőleg megszűnt az Szja-törvény azon szabálya, amely az üzletszerű ingatlan-átruházást önálló tevékenységnek minősítette. Ha a magánszemély számára az önálló tevékenységnek minősítés kedvezőbb, akkor a 2004. évi adókötelezettsége megállapítása során ezt még alkalmazhatta.
Adómentes:
Termőföld átruházásából származó jövedelem adómentessége
2005. január 1-jétől jelentősen átalakultak a termőföld átruházásából származó jövedelem adózására vonatkozó szabályok. Aki korábban a családi gazdálkodó részére a családi gazdasághoz tartozó földként adta el a termőföldjét, nem kellett a vételár után személyi jövedelemadót fizetnie, akkor sem, ha azt 15 éven belül szerezte.
A továbbiakban a magánszemély eladó a termőföldeladásból származó éves jövedelmének a 200 000 forintot meg nem haladó részéig, és akkor részesülhet adómentességben, ha:
Az átruházásból származó és az évi jövedelemre vonatkozó korlát nélkül adómentes a jövedelem, ha:
A vevőnek közjegyző vagy ügyvéd előtt kell nyilatkozatot tennie a továbbhasznosítási kötelezettség vállalásáról, és a vevő nyilatkozatát az eladó az adó megállapításához való jog elévüléséig köteles megőrizni. A valótlan tartalmú nyilatkozat miatt keletkező adóhiányt és jogkövetkezményeit az adóhatóság a vevő terhére állapítja meg.
Forrás: Magyarország.hu